Szkoła Podstawowa im. K. K. Baczyńskiego w Zebrzydowicach

Innowacja pedagogiczna "Pozwól mi działać a zrozumiem - przez doświadczenie do wiedzy" -kontynuacja

Otaczający nas świat jest bardzo ciekawy i kryje wiele tajemnic. Pozwalając uczniom doświadczać i eksperymentować zachęcamy ich do działania, pokazujemy, że to, co się dzieje wokół nas można naukowo wytłumaczyć. Zachęcamy nie tylko do stawiania pytań, ale także do szukania na nie odpowiedzi. Zgodnie z Arystotelesem “umysł, aby coś wiedzieć o rzeczywistości, może się z nią zetknąć jedynie przez zmysły” i to wielozmysłowe działanie jest podstawą rozwoju młodego człowieka.

Cele:

  1. Rozbudzanie i pogłębianie uzdolnień i zainteresowań uczniów,

  2. Rozwijanie myślenia komputacyjnego ,

  3. Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów z różnych dziedzin życia ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki,

  4. Popularyzowanie wiedzy z zakresu współczesnej techniki,

  5. Zdobywanie umiejętności obserwacji zachodzących zjawisk,

  6. Kształtowanie zdolności i ciekawości badawczej,

  7. Rozwijanie wyobraźni, myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania,

  8. Kształtowanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych,

  9. Kształtowanie umiejętności planowania, organizacji pracy oraz systematyzowania i opracowania informacji dotyczących określonego zagadnienia,

  10. Rozwijanie kompetencji społecznych, komunikacji, współpracy w grupie w tym w środowiskach wirtualnych,

  11. Stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenie i ekspresji,

  12. Rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do stawiania pytań,

     


    20 września 2023r.  chętni uczniowie klas: siódmej i ósmej wzięli udział w wycieczce szkolnej zorganizowanej zgodnie z treściami innowacji pedagogicznej- " Pozwól mi działać, a zrozumiem-przez doświadczenie do wiedzy" do Katowic do Uniwersyteckiego Miasteczka Naukowego. Uczniowie mogli uczestniczyć w kilku wykładach, prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Śląskiego oraz pracowników innych placówek naukowo-badawczych.

    Pierwszym naszym przystankiem były Osobliwości Świata Fizyki – wykłady z pokazami eksperymentów:

    1. Na grzbietach fal

    Fale kojarzą się nam zwykle z wodą i morzem, jednak, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, nieustannie się nimi posługujemy. W różnych formach i postaciach, w materii i w próżni – fale są obecne wszędzie wokół nas. Podczas eksperymentów poznaliśmy zaskakujące zjawiska związane z falami, z ich rozchodzeniem się i nakładaniem, a także z ich oddziaływaniem z materią. Zobaczyliśmy też, jak można wykorzystać najprostszą wiedzę o falach, nieomal w każdej dziedzinie życia – muzyce, sporcie, kuchni czy komunikacji…

    1. Niebezpieczny przyjaciel – ogień.

    Opanowanie ognia stało się punktem zwrotnym w ewolucji człowieka. Uniezależniliśmy się od ciemności, zyskaliśmy źródło ciepła i energii, zmienił się także sposób odżywiania. Ogień ma jednak też drugie oblicze, to groźny i niszczycielski żywioł. Nawet dzisiaj nie potrafimy skutecznie gasić pożarów, trawiących lasy na całym świecie. Podczas eksperymentów odkryliśmy fascynujące aspekty fizyczne towarzyszące spalaniu i dowiedzieliśmy się, jak z nim walczyć.

    Drugim naszym przystankiem była Prehistoria i spotkanie z współtwórcą naszego podręcznika do biologii dr Andrzejem Boczarowskim z zawodu paleontologiem, geologiem, muzeologiem, grafikiem i informatykiem programistą, który przybliżył nam tematy.:

    1. Czarne dziury

    Czarne dziury to obszary przestrzeni, w których grawitacja jest tak silna, że nic nie może się z nich wydostać, nawet światło, powstają z zapadania się jąder bardzo masywnych gwiazd po wybuchu supernowej. Cechuje je własność zwana horyzontem zdarzeń, oznaczająca granicę, poza którą nie można zaobserwować niczego, co dzieje się w jej wnętrzu

    1. Najgroźniejszy wulkan Świata

    Wulkany są zjawiskami przyrodniczymi, które trudno jednoznacznej klasyfikacji, a przewidywanie ich erupcji jest współcześnie kluczowe dla cywilizacji, ponieważ znaczna część społeczeństwa żyje w ich sąsiedztwie. Jednym ze sposobów oceny zagrożenia wulkanów jest ich podział ze względu na tak zwany wskaźnik eksplozywności wulkanicznej (VEI). Autor pokazu przybliżył nam problemy współczesnej wulkanologii oraz wskazał potencjalne zagrożenia wulkanizmu, w tym te zagrażające także Polsce.


    Co roku we wrześniu Uniwersytet Śląski otwiera swój kampus w Katowicach dla uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w formie Uniwersyteckiego Miasteczka Naukowego. W środę 28 września 2022r. w ramach innowacji pedagogicznej „Pozwól mi działać, a zrozumiem – przez doświadczenie do wiedzy” zainteresowani uczniowie z klas 8 uczestniczyli w wykładach, prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Śląskiego. Zajęcia takie uzupełniają i rozszerzają podstawę programową, mogą stanowić początek nowej pasji, a może nawet przyszłej kariery naukowej.

     

    1. Biorobotyka i Biosfera

     

    Bioelektryczność

     

    Ciężko wyobrazić sobie obecny świat bez obecności prądu. Napędza on wszystko co nas otacza, od telefonów w naszych kieszeniach, przez elektryczne pojazdy, aż po skomplikowane, wyspecjalizowane roboty. Jednak nie wszyscy wiedzą, że prąd jest także niezbędnym elementem wszystkich istot żywych. Dzięki niemu kurczą się mięśnie, zmysły pozwalają postrzegać otaczający nas świat, a przede wszystkim funkcjonują nasze mózgi. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzieli się czym dokładnie jest prąd w naszym ciele.

     

    Prawdziwa magia zaczyna się po zmroku – luminescencja otaczającego nas świata

     

    Ciemność ma w sobie coś tajemniczego i magicznego – szczególnie, kiedy dostrzeżemy w niej migoczące świetliki lub połyskującą niebiesko wodę.

     

    2. Osobliwości Świata Fizyki

     

    Światło – jak widzimy świat?

     

    Naturalne światło Słońca nie tylko rozprasza mrok i dostarcza Ziemi konieczną do życia energię, ale jest dla nas również najważniejszym nośnikiem informacji. Rejestrujemy je dzięki zmysłowi wzroku, ale nie zawsze powinniśmy wierzyć własnym oczom. Uczniowie poznali niezwykłe własności światła i podstawowe prawa optyki.

     

    Woda – żywioł niezwykły

     

    Woda to jeden z czterech żywiołów. Kojarzy nam się z morzem, jeziorem, rzeką, deszczem czy śniegiem. To dzięki jej obecności Ziemię określa się mianem „błękitnej planety”. Woda stanowi główny składnik naszego ciała. Trudno nie przyznać, że zajmuje wyjątkowe miejsce w naszym życiu…